torsdag 3 juni 2010

“Min yngsta dotter klarar detta”

“Och hon är sju år”..

Idag vart jag på barnmorskebesök. Allting funkar fint och jag ligger storleksmässigt på kurvan som jag ska. Frid och fröjd. Jag sover skitdåligt och måste oftast vila under dagen – men överlag mår jag helt okej.

Jag käkade ingen frukost innan jag stack till barnmorskan. Istället kom Maddi eftersom vi planerade lite bus sådär i all hast innan jag skulle köra, så hon fick vänta på mig medan jag var på kontrollen.

När jag var klar körde vi till NovaLund. Vi var där ca fem i tio när jag bestämde mig för att frukosten inte kunde vänta – så jag körde hela vägen till Lund Södra för att få en baguette på Statoilmacken (som jag bestämt på morgonen). Maddi kom med en kvick kommentar om det där med att planera sin körning som jag eventuellt nämnt vid något tillfälle under våra lektioner och jag tyckte att hon var en tolle – jag var faktiskt hungrig.

Nåja. Tillbaka igen en stund senare efter inmundigande av kaffe och macka och jag fick handlat nya mjuka skor till mina plågade fötter. Jag fick också handlat en klänning eftersom jag efter provning av klänningen jag fick låna av Ammi till Katta och Jens bröllop om en månad fick mig att se ut som en mumrik av något slag. Inte så sugen. Kanske passar inte denna klänningen till bröllopet men jag hoppas iallafall att den funkar. Om inte annat har jag en bra klänning i sommar.

Efter vår minishoppingtur fick jag för mig att försöka hitta en knappsats till bakluckan på min bil. Vid det laget hade jag redan glömt min kollega som ville komma förbi och dricka kaffe när han varit på Jula, så när han ringde bad jag honom istället att möta upp oss på Arons bildemontering vid mitt jobb

Väl inne på kundservice bad jag om en “mackapär till min bil” och det var ju glasklart vad jag behövde... När jag förklarat lite närmare vad mackapären innebar blev jag hänvisad ut till bakgården där de farliga killarna höll till.
Första snubben jag anlände till visade sig vara en vansinnigt schysst karl som förstod ganska omedelbart var jag var ute efter och han letade upp en Megané att montera loss knappsatsen på. Några vrak vi gick förbi fattades sina knappar så bevisligen är det inget okänt fenomen, det här med att tvingas göra inbrott i sin egen bil för att komma in i bagageutrymmet.
Några snabba vrid med en mejsel senare hade han min nya begagnade knappsats i sin hand och han förklarade hur den funkade och att det inte skulle vara svårt för mig att sätta dit den själv (härav inläggets rubrik)..
Sagt och gjort. Jag köpte min mackapär och dessutom nya torkarblad och sen for vi hemåt.

Efter min mc-tvätt och fika med Erik (Maddi gick hem för att umgås med sin familj) fick jag för mig att tvätta bilen och någonstans medan jag sköljde av bilen kom Annie förbi med Loa och Mio. Det var förstås en höjdare med den jättestora vattenpölen som bildats utanför carporten och Mio hade fullt upp med att undersöka exakt hur blöta hans sandaler kunde bli medan jag och Annie pratade lite innan de var tvungna att sticka vidare för att möta upp Robin – Annie hade bokat upp resten av min familj för en spontangrillning. Tyvärr kunde vi inte vara med, Jim skulle på jaktmöte och jag skulle åka till Lund för att se bio med Katta.
Jag glömde middagen och dagens powernap eftersom jag haft fullt upp hela tiden så när jag väl kommit in och parkerat bilen tvingade jag Katta att sticka bort till gyllene pippin för två cheeseburgare (jag var sjukt sugen på McFlurry marängsviss men höll till godo med biogodiset).

Efter filmen (som för övrigt var underhållande och i ganska exakt Sex and the City-anda) körde jag alltså hem och nu, nu ska jag ÄNTLIGEN komma till saken.

Jag bytte mina torkarblad och dammsög bilen lite kvickt för att jag tyckte det var dags att pyssla om min bil litegrann. Det är en del skavanker på den men hon är fin som tusan och har hittills inte svikit mig, trots många och hårda mil.
Sen skulle jag ge mig på knappsatsen – som en sjuåring skulle reda ut att sätta dit…

Det var busenkelt, precis som skrotnissen sa, att plocka loss plasten och skruva av den gamla knappsatsen MEN… problemet är att den gamla satsen och den nya inte ser likadana ut, och den nya går inte att trycka till eller koppla in till metallpinnen som sköter själva mekaniken i låset.
Efter några idoga försök, en jävligt obekväm arbetsställning och dåligt ljus gav jag upp hoppet om att få i den nya satsen så jag la ner projektet och skruvade tillbaka den gamla igen. Jag ska trots allt använda bilen imorgon då jag ska köra till Kristianstad så jag behöver inte lämna allting helt åt sitt öde.

Så.. Bilen är tvättad, torkarbladen är bytta, jag har putsat vinylen på insidan och dammsugit sätena och golvmattan men det viktigaste - alltså bakluckeknappen – är status quo.
Gissa om jag ska försöka hitta en ny sats alternativt smunka för pappa som bytte knappsatsen förra gången…

Nu ska jag lämna datorn så att min älskade sambo ska hinna spela lite spel innan det är läggdags för oss. Själv måste jag ändå ta insulinet och borsta tänderna och sånt där annat som.. faktiskt kan vara av betydelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar